Moda w biznesie. Jak się ubrać na spotkanie biznesowe, konferencję?
Co wpisuje się w aktualne trendy, a czego nie powinniśmy zakładać? Odpowiedzi na pytania związane z zagadnieniem „Moda w biznesie” szukamy przed każdym nadchodzącym wydarzeniem i wybór odpowiedniego stroju, zarówno dla kobiet jak i mężczyzn potrafi być nie lada wyzwaniem. Organizatorzy konferencji bardzo często na przesyłanych zaproszeniach zamieszczają informacje w jakim charakterze będzie spotkanie oraz jaki obowiązuje strój.
W przypadku braku takiej informacji musimy wziąć pod uwagę kilka czynników wpływajacych na biznesowy dress code:
- rodzaj spotkania biznesowego
- umiejscowienie wydarzenia
- warunki pogodowe
- harmonogram zaplanowanych zajęć dla uczestników
- dopasowanie swojego ubioru do pełnionego stanowiska
Czy ubiór decyduje o tym jak nas postrzegają ?
Na przestrzeni ostatnich lat określenie prawidłowego stroju biznesowego wyraźnie się zmieniło. Dawniej osoby noszące bardzo oficjalny strój były postrzegane jako bardziej kompetentne i godne zaufania. Współcześnie przy widocznym rozwoju mediów społecznościowych oraz zakupów online to zapatrywanie sukcesywanie się zmienia. Aktualnie coraz więcej osób wybiera bardziej swobodne stylizacje na spotkania biznesowe czy do pracy.
Pamiętajmy ,że oprócz bieżących trendów czy naszej wygody najważniejsze pozostaje utrzymanie profesjonalnego i schludnego wizerunku, który wpływa na odbiór naszej osoby.
Business formal a business casual – jakie są podstawowe różnice w stylach ?
Business formal inaczej formalny strój biznesowy jest uznawany za bardziej konserwatywny i odpowiedni na konferencje biznesowe, oficjalne kolacje oraz ważne wydarzenia typu ceremonia wręczenia nagród.
- Dla mężczyzn – obowiązkowy garnitur w kolorach takich jak granatowy, grafitowy, szary, popielaty oraz czarny w szczególności na wieczorne spotkania. Przy wyborze czarnego garnituru należy unikać założenia brązowych butów. Wskazany jest również krawat, którego kolor i ton powinien pasować do koszuli i garnituru. Stylizację dopełnią klasyczne buty oxford lub mokasyny dobrane kolorystycznie do pozostałej części ubioru. Jako akcesoria można postawić na minimalistyczne spinki do mankietów, poszetkę, spinkę do krawata czy pasek.
- Dla kobiet – do stylu formalnego zaliczamy ciemne spodnie, spódnicę plus żakiet lub sukienkę. W zależności od okazji możemy wybrać długą suknię wieczorową. Zalecanymi kolorami są : granatowy, grafitowy, czarny, szary, butelkowa zieleń oraz beż. Strój powinien być stonowany, zakrywać ramiona i kolana i nie być przesadnie dopasowany. Jeśli chodzi o buty to idealnym rozwiązaniem są czółenka na średnim lub niskim obcasie. Zapewni to połączenie eleganckiego wyglądu z wygodą. Niezależnie od pory roku w przypadku wyboru sukienki lub spódnicy należy dobrać rajstopy lub pończochy.
Całość stylizacji można dopełnić klasyczną, delikatną biżuterią oraz niedużą torebką.
Business casual jest tak zwanym swobodnym strojem biznesowym na codzienne spotkania. Jest on mniej formalny i pozwala na większą ekstrawagancję w wyborze ubioru.
- Dla mężczyzn – odpowiedni strój codzienny nie obejmuje krawata i garnituru. Wskazane są koszule z kołnierzykiem w neutralnym kolorze. Mogą być w mniej oficjalnym charakterze, aczkolwiek nadal powinny mieć długi rękaw, który można podwinąć. Do tego możemy dobrać eleganckie spodnie typu chinosy i marynarkę w pasującym kolorze. W przypadku mniej oficjalnego spotkania dopuszczalne są jeansy w jednolitym, stonowanym kolorze, a zamiast marynarki gładki sweter w serek lub rozpinany.
- Dla kobiet – w przypadku mniej oficjalnego stroju można zrezygnować z marynarki i pozostać jedynie przy koszuli lub gładkiej bluzce , która będzie zakrywać plecy i ramiona. Spódnice i spodnie można dobrać w delikatne wzory, a kolory najważniejsze, aby nie były jaskrawe. Casualową stylizację można uzupełnić o ciekawe dodatki w postaci torebki, paska czy biżuterii.
Niezależnie od tego, czy wybieramy styl formalny czy codzienny pamiętajmy, że ważniejsza jest jakość , a nie ilość. Zarówno na oficjalnych spotkaniach biznesowych, jak i mniej formalnych konferencjach za pomocą prezentowanego przez siebie wyglądu możemy zademonstrować swój profesjonalizm oraz firmy, którą reprezentujemy.
Dowiedz się o pięciu złotych zasadach umożliwiających zrozumienie small talk.