Czym dokładnie jest small talk?
Small talk to tak zwana umiejętność prowadzenia swobodnych rozmów. Umiejętność ta pomaga nam przy nawiązywaniu kontaktów towarzyskich podczas spotkań biznesowych oraz prywatnych. Krótkie pogawędki, które prowadzimy zazwyczaj z osobami nieznajomymi mogą być na dowolny temat. Ich celem jest przełamanie krępującej ciszy oraz rozładowanie atmosfery przy trudniejszej konwersacji.
Pięć złotych zasad, które pomogą zrozumieć istotę small talk
1. Okaż rozmówcy faktyczne zainteresowanie
Kiedy poznajesz nową osobę to poświęć jej swoją uwagę i wykaż zaciekawienie rozmową. Uważnie słuchaj drugiej osoby oraz zadawaj pytania dotyczące jej wypowiedzi. Mimiką twarzy i ruchem ciała możesz potwierdzić swoje zainteresowanie. Każdą rozmowę z nowo poznaną osobę traktuj jako szansę na rozwój i możliwość zdobycia pomocnego być może w przyszłości kontaktu.
2. Unikaj pytań zamkniętych
Rozpoczęcie rozmowy jest zawsze najtrudniejsze, także najlepiej na poczatku poruszyć tematy takie jak pogoda, czytana aktualnie książka, ulubiona muzyka itp. Celem luźnej pogawędki, czyli naszego small talk jest przełamanie pierwszych lodów towarzystkich i nawiązanie porozumienia z nieznajomą osobą. Kontynuując rozmowę możemy pozwolić sobie na pytania otwarte. Znacznie łatwiej jest rozmówcy opowiedzieć o sobie, swoim życiu niż mogących sprawić zakłopotanie takich tematach jak polityka czy sztuka.
3. Nie zadawaj pytań, które dotyczą zbyt osobistej tematyki
Zaczynając rozmowę z nowo poznaną osobą nic o niej nie wiesz dlatego też nie wypada poruszać tematów, które mogą być dla drugiej osoby niewygodne i stresujące. Znacznie łatwiej nawiązać jest nam kontakt kiedy tematyka dotyczy dwóch stron. Można sobie przygotować zawsze mini ściągę z tematami. Najczęściej poruszać się w obszarze tematów takich jak : sport, pogoda, filmy, książki, gotowanie, hobby, podroże czy informacje na temat miejsca gdzie poznajemy rozmówcę. Na czarnej liście zakazanych tematów jest polityka, religia, zdrowie osobiste, finanse i sprawy rasowe.
4. Bardzo ważną zasadą small talk jest bycie aktywnym słuchaczem
Uważne słuchanie jest kluczowe przy nawiązywaniu rozmowy. Okazujemy tym szacunek i zaciekawienie wobec drugiej osoby. Dialog będzie miał o wiele większą szansę na powodzenie rozwój jak osoby uczestniczące będą reagowały na to co mówi każde ze stron. Oto kilka wskazówek, które pomogą Ci być aktywnym słuchaczem:
- utrzymuj kontakt wzrokowy
- nie przerywaj osobie wypowiadającej się
- podczas przerwy w rozmowie zadawaj pytania dotyczące danego tematu
- słuchając bądź obecny i cierpliwy
- bądź otwarty na nowe poglądy i nawet jeśli się z czymś nie zgadzasz to nie krytykuj drugiej osoby
5. Odłóż telefon
Na powodzenie rozpoczętej pogawędki ma duży wpływ to czy rozmówca będzie czuł się ważny w naszym odbiorze. Aby tak się stało to nie możemy często sięgać po telefon. Należy używać smartfona jedynie w sytuacjach koniecznych. Nie ma nic bardziej rozpraszającego od osoby, która nieustannie sięga po telefon.
Osoby, którym nie obca jest sztuka prowadzenia small talk łatwiej odnajdą się w życiu prywatnym oraz zawodowym. Pamiętajmy o powyższych regułach i starajmy się je stosować przy kontaktach towarzyskich, a z pewnością będzie nam łatwiej nawiązać rozmowę i uniknąć niepotrzebnego stresu.